Taiji

Seurassamme harjoitellaan Yang-tyylin taijiquania. Yang-tyylin perus ominaisuuksia ovat hidas, tasainen, rento, jatkuva liike mahdollisimman vähän ponnistellen. Taijin liikkeet eivät myöskään sisällä tärähtäviä liikkeitä joita on monissa muissa lajeissa. Peruskursseilla opetellaan nk. 24-askeleen liikesarja sekä perusrentoutus harjoituksia.

Jos olet harjoitellut jossain muualla taijia niin tule rohkeasti mukaan joukkoomme. Harjoitus aikataulun näe täältä.

Jatkoryhmässä teemme push-hands –harjoituksia, klassista pitkää 108-askeleen muotoa, 24-askeleen muotoa, sovelluksia ja parimuotoa. Jatkoryhmässä harjoittelu on enemmän henkilökohtaista omista lähtökohdista etenevää harjoittelua. Useasti harjoitelemme jotain ”teemaa” jonka pohjalta tutkimme itseämme ja tietysti muotoa. Alkulämmittelynä teemme useasti seuraavaa heilutus ja rentoutus harjoitusta.

Muodon tekemisen perjaatteita:

  • Pidä pääsi suorassa
  • Pidä rinta sisässä ja selkä ojennettuna
  • Rentouta lantio
  • Erota toisistaa tyhjä ja täysi
  • Anna hartioittesi ja kyynärpäittesi laskeutua alas
  • Käytä mieltä voiman sijasta
  • Koordinoi keskenään kehon yläosan ja alaosan liikkeet
  • Pyri saamaan harmonia kehon sisäosien ja ulkoisten osien välille
  • Liikkeen tulee olla jatkuvaa
  • Etsi hiljaisuutta liikkeestä
  • Peng

Muutama mielenkiintoinen youtube linkki

Katso myös linkkisivumme.