Taiji

Seurassamme harjoitellaan Yang-tyylin taijiquania. Yang-tyylin perus ominaisuuksia ovat hidas, tasainen, rento, jatkuva liike mahdollisimman vähän ponnistellen. Taijin liikkeet eivät myöskään sisällä tärähtäviä liikkeitä joita on monissa muissa lajeissa. Peruskursseilla opetellaan nk. 24-askeleen liikesarja sekä perusrentoutus harjoituksia.

Jos olet harjoitellut jossain muualla taijia niin tule rohkeasti mukaan joukkoomme.

Jatkoryhmässä teemme push-hands –harjoituksia, klassista pitkää 108-askeleen muotoa, 24-askeleen muotoa, sovelluksia ja parimuotoa. Jatkoryhmässä harjoittelu on enemmän henkilökohtaista omista lähtökohdista etenevää harjoittelua. Useasti harjoitelemme jotain ”teemaa” jonka pohjalta tutkimme itseämme ja tietysti muotoa.

Muodon tekemisen perjaatteita:

  • Pidä pääsi suorassa
  • Pidä rinta sisässä ja selkä ojennettuna
  • Rentouta lantio
  • Erota toisistaa tyhjä ja täysi
  • Anna hartioittesi ja kyynärpäittesi laskeutua alas
  • Käytä mieltä voiman sijasta
  • Koordinoi keskenään kehon yläosan ja alaosan liikkeet
  • Pyri saamaan harmonia kehon sisäosien ja ulkoisten osien välille
  • Liikkeen tulee olla jatkuvaa
  • Etsi hiljaisuutta liikkeestä
  • Peng

Syksyllä 2019 jatkoryhmä harjoittelee Johanneksen koulussa tiistaisin kello 17:00 – 18:30

Persuskurssi harjoittelee Nääshallin liikuntasalissa sunnuntaisin kello 12:00 – 13:30